Zdrowe i świadome odżywianie to teraz modny styl życia. Dieta powinna zawierać przede wszystkim mnóstwo warzyw. Najlepiej dorzucić do nich chude mięso oraz pozbyć się złych tłuszczy i słodkości. Brzmi znajomo? Aha, jeszcze należy pić dużo wody i dużo się ruszać! Tak twierdzi internet i mądre głowy. Zapomniałabym, gluten! Nasi pradziadowie nawet nie wiedzieli, że takie coś istnieje, a dzisiaj ludzie boją się go jak ognia. Coś tu jest mocno nie w porządku. Ale wracając do żywienia, warto jednak wprowadzić pewne ograniczenia, ponieważ skutki mogą być opłakane.

Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni” autorstwa dr Clare Bailey i dr Sarah Schenker to jedna z propozycji, jakie znaleźć można na księgarnianych pułkach. Nie kusi błyszczącym papierem ani okładką. Wygląda za to trochę jak podręcznik, co w sumie nie brzmi za dobrze. Ale gdy damy szansę i zajrzyjmy do środka, zobaczymy wiele słów wstępu, główne założenia diety, najczęściej zadawane pytania, porady, aż wreszcie one, przepisy!

Moja pierwsza myśl: potrawy do tanich nie należą. Może i są łatwe w przygotowaniu, ale nie każdego stać na kalmary, szpinak, krewetki, tuńczyka, pistacje… wiele jest przepisów, które zawierają choć jeden składnik, na którego wielu by się nie zdecydowało. Zwłaszcza teraz, kiedy ceny żywności rosną. A zatem pierwszy minus. Za plus można by uznać różnorodność potraw, ale wydaje mi się, że mimo wszystko wielu z nas wybrałoby coś bardziej zbliżonego do naszej kuchni. Mniej przekombinowanego. A zatem minus. Naleśniki z kaczką po pekińsku, kapusta smażona z makrelą w pieprzu… czy te nazwy brzmią przekonująco i prosto? Ponadto mało która potrawa ma zdjęcie. Często o zrobieniu czegoś decyduje przedstawiony efekt końcowy, który jest pewnego rodzaju zachętą. Tutaj fotografie są oszczędne.

Za plus można za to uznać zwięzłość przepisów oraz przejrzystą listę składników; wszystko uzupełnione bardzo krótkim komentarzem. Co prawda nieraz jest więcej jak jeden przepis na stronie, co wprowadza lekki chaos, ale jest to do przeżycia. Bardzo dobre są również kalorie, które obliczone są w każdym przypadku – plus ilość białek, tłuszczy, błonnika oraz węglowodanów. Podobają mi się również tabelki umieszczone na samym końcu książki, przedstawiające jadłospisy na 8 tygodni – nazwa dania oraz jego kaloryczność. Wygląda to trochę jak od dietetyka. Celowo używam słowa „trochę”, ponieważ wątpię, aby zalecał on posiłki dające łącznie tylko 800 kcal dziennie. Tak czy siak, tabele w pewien sposób mobilizują, ponieważ dają konkretny, namacalny plan. Są pewnego rodzaju obietnicą lepszego, zdrowszego życia – na okładce widnieje zapis „średni spadek wagi: 14 kg”. Czyż nie brzmi kusząco?

Czy jestem przekonana? Niespecjalnie. Choć cena okładkowa 39,90 zł nie brzmi strasznie, tak koszt jadłospisu na pewno jest bardzo duży. Spodziewałam się czegoś bardziej przystępnego. Na pewno wypróbuję niektóre przepisy, a być może pozostawię w swojej diecie, ale wątpię, bym zdecydowała się przyrządzać je jakoś często. Być może byłoby inaczej, gdyby wszystko trwało krócej, ale 8 tygodni to szmat czasu, a potem trzeba by kontynuować, żeby efekt nie poszedł na marne. Wszak obniżony cukier wypada podtrzymać, prawda?

Ponadto warto też wspomnieć, iż autorzy zalecają wizytę u lekarza, przed wprowadzeniem ich potraw na stół. Zaznaczają również, że diety tej nie powinny stosować: osoby o wskaźniku BMI poniżej 21, osoby do 18 roku życia, kobiety w ciąży lub karmiące, pacjenci po operacjach chirurgicznych, osoby osłabione oraz osoby o złej kondycji zdrowotnej.

Zainteresowanym polecam najpierw zapoznać się z tą pozycją nieco bliżej (na przykład w księgarni), aby dopiero później z czystym sumieniem zakupić. Absolutnie nie neguję jej skuteczności ani nie odradzam! Sam pomysł uważam za dobry, niemniej nie jestem przekonana co do przyrządzania akurat tych potraw. Wolałabym chyba zrobić badania i udać się do dietetyka, aby poznać jego zdanie i wspólnie wypracować jakiś kompromis. Omawiana pozycja pozwala pominąć wizytę u specjalisty, ale czy na pewno jest dobrym wyjściem dla średnio zarabiającego Polaka? O ile lubi on w ogóle kuchnię śródziemnomorską, bo od tego należałoby zacząć.

Autorka recenzji: Daria Łapa

“Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni” oraz inne książki o diecie znajdziecie w księgarni selkar.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *